Share |

Επικίνδυνες, υποκριτικές, αόριστες ή ανούσιες οι προτάσεις Σαμαρά για το Σύνταγμα

 

 

Επικίνδυνες, υποκριτικές, αόριστες ή ανούσιες οι προτάσεις Σαμαρά για το Σύνταγμα

10 Αύγουστος 2011



Τα «Μυστικά Κονδύλια» υποκλίνονται στο «Βοιωτοπέδιο» με κλίση 1100
Γράμμα από το Ληξούρι: Αναγνώστης Λασκαράτος
 
Κύριε Ροΐδη,

Η χώρα χρειάζεται ριζοσπαστικούς θεσμούς που θα δώσουν περισσότερη διαφάνεια, δημοκρατία, κοινωνικό έλεγχο, και που θα τη βγάλουν από το απύθμενο τέλμα της διαφθοράς. Ο κ.πρόεδρος της ΝΔ έδωσε για διαβούλευση 31 προτάσεις συνταγματικής αναθεώρησης, που πολλές από αυτές τις είχε ήδη καταθέσει ως αρχηγός του αλήστου μνήμης ΙΧ κόμματος «Πολάν», στην προσπάθειά του να αποδείξει πως το κόμμα αυτό είχε λόγο ύπαρξης. Χαρακτηριστικό αυτών των προτάσεων είναι πως ή δεν θίγουν σχεδόν κανένα από τα μεγάλα προβλήματα της δημόσιας ζωής, ή όταν το κάνουν, το κάνουν επιδερμικά και αποσκοπούν στο να δείξουν πως υπάρχουν τάχα βαθυνούστατες θεωρητικές επεξεργασίες που υπόσχονται ένα καλύτερο μέλλον. Η ηθελημένη ασάφεια και αοριστία σχεδόν όλων τους, που υποθέτω πως θα αποδίδεται στο ότι τίθενται απλά ως αφετηρία συζήτησης, δείχνει νομίζω τον προσχηματικό τους χαρακτήρα, τη σκοπιμότητα της αγοράς χρόνου, τη διάθεση να μην ενοχληθούν ένοχοι, και την αποφυγή εισόδου στην ουσία του θέματος και κατάθεσης συγκεκριμένων δεσμεύσεων.
 

Η παγερή αδιαφορία με την οποία αντιμετωπίστηκαν αυτές οι «προτάσεις» ακόμη και από κονδυλοφόρους που γνωρίζουν τις πατριωτικές ατραπούς των Μυστικών Κονδυλίων και η απουσία κάποιας εμπεριστατωμένης υποστηρικτικής ανάλυσής τους στον Τύπο, το γεγονός πως δεν προκάλεσαν την παραμικρή δημόσια συζήτηση ούτε είχαν κάποιο ορατό αντίκτυπο στην κοινωνία, από την οποία πέρασαν απαρατήρητες, δείχνει και την όποια αξία τους. Δεν έλειψαν βέβαια οι κούφιοι έπαινοι χωρίς όμως επεξήγηση του δημοσιογραφικού ενθουσιασμού. Ας τις δούμε τις μια προς μία:
1.«Εκλογή και ενίσχυση του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας».
Πρόκειται για κλασσική κενή περιεχομένου δημαγωγική πρόταση, που θα είχε νόημα μόνο στην αμερικανικού ή γαλλικού τύπου προσωποκεντρική προεδρική και όχι διακοσμητική προεδρευόμενη σαν τη δική μας Δημοκρατία. Υποτίθεται πως ο Πρόεδρος θα είναι ένας δεύτερος πόλος εξουσίας (μπορεί να γίνει επικίνδυνο αυτό, σκεφθείτε τι θα μπορούσε να συμβεί το 1981, αν ο Καραμανλής ήταν εκλεγμένος από το λαό Πρόεδρος με εξουσίες), ο σοφός Γέρων που δεν θα λέει μόνο αφόρητες κοινοτοπίες αλλά θα διορθώνει τις «στραβοτιμονιές» (;) της κυβέρνησης.
2. «Θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τη θητεία του Πρωθυπουργού».
Αυτή τη θέσπιση την κάνει αυτόματα με την ψήφο του ο λαός.
3.«Θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τις θητείες των Περιφερειαρχών, των Δημάρχων και των Συνδικαλιστών».
Γιατί όχι και των βουλευτών, που κατάντησε (ακόμη και κάποιοι της Αριστεράς) να γίνονται επαγγελματίες; Γιατί όχι των αρχηγών των κομμάτων; Πόσα χρόνια έχει συμπληρώσει ο κ.Σαμαράς ως βουλευτής (από πολύ νέος ως προερχόμενος από τζάκι), και ως αρχηγός «Πολάν» και ΝΔ;
4. «Ασυμβίβαστο του αξιώματος του Υπουργού με εκείνο του Βουλευτή».
Αντίληψη για κυβερνήσεις κολλητών και απολίτικων  τεχνοκρατών,  που αδυνατίζει το λαϊκό έλεγχο. Υποτίθεται πως θα χτυπήσει το ρουσφέτι για το οποίο ο κ.Σαμαράς θα μπορούσε να προτείνει την αυστηρότερη και αποτελεσματική ποινικοποίηση, πράγμα βεβαίως που θα τον οδηγούσε στο εδώλιο του κατηγορούμενου (έπρεπε ήδη να τον έχει οδηγήσει) για αγορά ψήφων με τα λεφτά μας, μέσω αναξιοκρατικών διορισμών στα μουσεία Αθήνας και Καλαμάτας. Σε κάθε περίπτωση η λύση δεν είναι η αποστασιοποίηση του υπουργού από τον πολίτη, αλλά το αποτελεσματικό θεσμικό χτύπημα του πελατειακού κράτους.
5. «Επανεξέταση του αριθμού των Βουλευτών και των Βουλευτών Επικρατείας».
Δημαγωγική πρόταση, εχθρική προς την αντιπροσωπευτική Δημοκρατία, επικίνδυνη γιατί θα οδηγήσει στη συρρίκνωση της και σήμερα αδικημένης από τον εκλογικό νόμο αντιπροσώπευσης των μικρών κομμάτων και των μικρών εκλογικών περιοχών της χώρας, η οποία αποσκοπεί δήθεν στην εξοικονόμηση χρημάτων. Όφειλε να προτείνει τη δραστική μείωση των μισθών, των συντάξεων (εδώ μπορούσε να προτείνει και πολύ αυστηρότερα χρονικά κριτίρια χορήγησης κλπ) και των προνομίων των βουλευτών.
6. «Αναθεώρηση της διάταξης για την αποσβεστική προθεσμία ως προς την ποινική ευθύνη των Υπουργών και ιδίως την κατάργησή της όπως ισχύει σήμερα».
Σωστή πρόταση. Αναρωτιέμαι όμως γιατί όταν η Αριστερά εξέφραζε αντιρρήσεις στην ψήφιση αυτών των νόμων προστασίας της διαφθοράς, ο βουλευτής κ.Σαμαράς σιωπούσε;
7. «Αναθεώρηση της διάταξης για την ασυλία των Βουλευτών, ώστε να περιορισθεί αποκλειστικά στα όρια της άσκησης των κοινοβουλευτικών καθηκόντων τους».
Σωστή πρόταση. Αναρωτιέμαι όμως πότε τοποθετήθηκε δημόσια στη Βουλή ο κ.Σαμαράς υπέρ της άρσης της ασυλίας κάποιου βουλευτή π.χ. για τροχαίο ατύχημα;
8. «Συνταγματική πρόβλεψη για το “πόθεν έσχες” των πολιτικών προσώπων και για την ανάθεση του ελέγχου του σε ειδικό σώμα, αποτελούμενο αποκλειστικά από ανώτατους λειτουργούς των τριών Ανώτατων Δικαστηρίων της Χώρας».
Σωστή πρόταση, αναρωτιέμαι μόνο γιατί για δεκαετίες ο κ.Σαμαράς ως βουλευτής συνεργούσε στη διατήρηση αυτής της παρωδίας.
9. «Ουσιαστικός εκδημοκρατισμός των Πολιτικών Κομμάτων και εγγυήσεις διαφάνειας στα οικονομικά τους».

«Style is the dress of thoughts» («Το στυλ είναι το ένδυμα των σκέψεων») Philip Stanhope λόρδος του Chesterfield (αρχές 18ου αι.)
Αόριστη χωρίς αναφορά στις μεθόδους με τα οποίες θα επιτευχθεί αυτός ο «εκδημοκρατισμός». Αναρωτιέμαι γιατί αφού τον ενδιαφέρει η δημοκρατική δομή των κομμάτων, δεν ξεκινά από το κόμμα του το οποίο διοικεί αυταρχικά. Ευκαιρία να μας πει (σε μια επιτροπή της Βουλής, έστω κεκλεισμένων των θυρών) αφού μιλάει για διαφάνεια, που διέθεσε τα τεράστια ποσά των μυστικών κονδυλίων του Υπ.Εξωτερικών για τα οποία κατηγορήθηκε και γιατί δεν ζητά έστω και τώρα διαφάνεια και για αυτά, όπως απαιτεί και ο επαϊων σύλλογος των διπλωματικών υπαλλήλων.
10. «Κατάργηση των βουλευτικών προνομίων που δεν έχουν σχέση με τα καθήκοντα του Βουλευτή».
Αόριστη πρόταση. Δεν λέει ποια ακριβώς προνόμια εννοεί.
11. «Καθιέρωση σταθερού εκλογικού συστήματος με την πρόβλεψη ότι η αλλαγή του απαιτεί πλειοψηφία των 3/5 της Βουλής».
Εκτός από σταθερό, το εκλογικό σύστημα πρέπει να είναι ΠΡΩΤΙΣΤΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ και ΔΙΚΑΙΟ. Δηλαδή ΑΠΛΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ. Το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ έχουν πάγια τα 3/5 της Βουλής και μπορούν να αλλάζουν όποτε θέλουν τον εκλογικό νόμο για να χτυπήσουν μια ανερχόμενη Αριστερά ή κάποιο ελπιδοφόρο νέο κόμμα.
12. «Ισχυροποίηση των εγγυήσεων για εξάντληση της διάρκειας της κοινοβουλευτικής περιόδου».
Αόριστη πρόταση που δεν μας λέει το πως, από έναν πολιτικό που προκάλεσε πρόωρες εκλογές με την προδοσία του κόμματός του.
13. «Ενίσχυση του ρόλου των Βουλευτών τόσο σε νομοθετικό όσο και σε ελεγκτικό επίπεδο».
Σωστή αλλά αόριστη πρόταση χωρίς δεσμεύσεις και εξειδικευμένες προτάσεις.
14. «Συνταγματική κατοχύρωση της ακρόασης κοινωνικών φορέων κατά την εξέλιξη της νομοθετικής διαδικασίας».
Νομίζω πως έχουμε χορτάσει από προσχηματικούς διαλόγους και διαβουλεύσεις. Παρ’όλα αυτά η πρόταση είναι συγκεκριμένη και σωστή.
15. «Θεσμοθέτηση συγκεκριμένου κυβερνητικού σχήματος και αντίστοιχου οργανογράμματος με απόφαση των 3/5 της Βουλής. Επίσης θεσμοθέτηση δύο Μόνιμων Υπηρεσιακών Υφυπουργών, Εξωτερικών και επί του Προϋπολογισμού, με 5ετή θητεία και εκλογή τους από τα 3/5 της Βουλής».
Τι εμποδίζει το κυβερνητικό κόμμα να συγκροτήσει μια μικρή σε αριθμό μελών κυβέρνηση; Ιδού η Ρόδος. Να δεχθούμε όμως πως η πρόταση έχει μια συγκεκριμένη θετική δέσμευση. Η πρόταση όμως για τους υφυπουργούς Εξωτερικών, είναι καθαρά δημαγωγική και αποβλέπει στο λαϊκισμό των δήθεν υπερκομματικών «εθνικών» θέσεων. Όλα όμως τα προβλήματα (Παιδεία, Υγεία, Στέγη, Περιβάλλον, Εργασία) είναι «εθνικά».
16. «Παροχή εγγυήσεων του Δημοσίου μόνον με τυπικό νόμο».
Κάτι τρέχει στα γύφτικα
17. «Υποχρέωση σύνταξης μελέτης σκοπιμότητας για τα μεγάλα δημόσια έργα και προμήθειες του Δημοσίου, εκτός εκείνων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας».
Πάλι η δημαγωγική εξαίρεση των αμυντικών έργων που τα ξέρουν όλοι, ο Άκης, οι εργολάβοι, οι σύμμαχοι, οι κατάσκοποι και οι μιζαδόροι εκτός από τη Βουλή και από τους Έλληνες πολίτες.
18. «Κατάργηση του θεσμού των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων και της αντίστοιχης αναβάθμισης του ρόλου των Γενικών Διευθυντών».
Κάτι τρέχει στα γύφτικα.
19. «Ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου».
Παλιά και σωστή πρόταση κατά την ταπεινή μου γνώμη, εντυπωσιοθηρική μάλλον και όχι ζωτικής σημασίας, υπάρχει ο θεσμός σε κάμποσες δυτικές χώρες, αν και της λείπει η ταμπακέρα: Πως θα επιλέγονται οι δικαστές; Ύποπτη πρόταση από τη στιγμή που σιωπούσε επίμονα μέχρι τώρα η ΝΔ για την απαγορευτική για την ανεξαρτησία της επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης από την εκάστοτε κυβέρνηση.
20. «Ίδρυση ειδικού τμήματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την γρήγορη εκδίκαση υποθέσεων μεγάλων δημόσιων συμβάσεων και ιδιωτικών επενδύσεων».
Σωστή η πρόταση αν συνοδευόταν και με προτάσεις για κάθαρση, κοινωνικό έλεγχο και ταχύτητα στη Δικαιοσύνη.
21. «Οριοθέτηση της εν γένει δικαιοδοσίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των δημόσιων συμβάσεων, ώστε να μη συγκρούεται με εκείνη του Συμβουλίου της Επικρατείας».
Κάτι τρέχει στα γύφτικα.
22. «Αναθεώρηση του άρθρου 90, προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης και του περιορισμού της διακριτικής ευχέρειας της Εκτελεστικής Εξουσίας ως προς την επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης».
Πολύ σωστή πρόταση, που όμως δεν έχει δεσμεύσεις και συγκεκριμένες προτάσεις και φαίνεται μάλλον σαν προσχηματικό ευχολόγιο.
23. «Αναθεώρηση του άρθρου 16, για την ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών και μη κερδοσκοπικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων».
Επαναφορά μιας χρεοκοπημένης φαρισαϊκής διατύπωσης του ΓΑΠ. Δεν υπάρχουν μη κερδοσκοπικά ιδιωτικά (προσχηματικά τα λέει μη κρατικά) πανεπιστήμια. Το άρθρο 16 χρήζει επιτακτικής αναθεώρησης όχι για τη δημιουργία των κερδοσκοπικών μπακαλοπανεπιστημίων της Αγοράς των ΓΑΠ-Σαμαρά, αλλά στο αντιφατικό (συγκρούεται με το ίδιο το Σύνταγμα) και αστείο σκέλος του που προβλέπει πως παιδεία έχει σκοπό την ανάπτυξη της θρησκευτικής (ορθόδοξης ή ισλαμικής;) συνείδησης των πολιτών.
24. «Εξορθολογισμός των διατάξεων για τα Μ.Μ.Ε. προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της διαφάνειας και της αντικειμενικότητάς τους».
Επικίνδυνα, ύποπτα και ανέξοδα αόριστη και εμφανώς προσχηματική πρόταση, που δεν λέει κουβέντα για τη διαπλοκή και για την εξαγορά δημοσιογράφων με μυστικά κονδύλια.
25. «Αναθεώρηση των περί δημοψηφισμάτων διατάξεων, για την πρόβλεψη διενέργειας δημοψηφίσματος και με λαϊκή πρωτοβουλία».
Αν δεν τεθούν σαφή όρια για τη θεματολογία των δημοψηφισμάτων θα μπορούσε ο Αρχιταρτούφος Χουντόδουλος να θέσει στην κρίση της κυρα Κατίνας  ατομικά δικαιώματα πολιτών.
26. «Αναμόρφωση της οικονομικής θεματικής του Συντάγματος και σύνδεσης της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας με την οικονομική ανάπτυξη και την εξασφάλιση ανάλογης ωφέλειας για το κοινωνικό σύνολο».
Κάτι τρέχει στα γύφτικα.
27. «Πρόβλεψη για την υποχρέωση κατάθεσης ετήσιου αναλυτικού απολογισμού από όλους τους φορείς που χρηματοδοτούνται από το κρατικό προϋπολογισμό».
Λείπει η ταμπακέρα. Πως θα εξασφαλίζεται η ειλικρίνεια αυτών των προϋπολογισμών γιατί το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ είναι μαιτρ της πλαστογράφησης των αριθμών.
28. «Αναθεώρηση του άρθρου 17, προς την κατεύθυνση της πιο αποτελεσματικής προστασίας του πυρήνα του ατομικού δικαιώματος της ιδιοκτησίας».
Πολύ περίεργη και ασαφής πρόταση. Κινδυνεύει το δικαίωμα της ιδιοκτησίας; Το άρθρο 17 την προστατεύει με το παραπάνω. Νομίζω πως αυτό που χρειαζόμαστε είναι το χτύπημα της καταχρηστικής απόκτησης ιδιοκτησίας.
29. «Αναθεώρηση του άρθρου 24 (και του άρθρου 117 παρ. 3 και 4) προς την κατεύθυνση της πληρέστερης προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και της αντιμετώπισης ακραίων καταστάσεων σε βάρος όχι μόνο της ατομικής ιδιοκτησίας αλλά και της περιουσίας του Δημοσίου».

Πολύ αόριστη πρόταση, σωστή στην ιδέα της αλλά χωρίς δεσμεύσεις και προτάσεις. Η ΝΔ και ο αρχηγός της δεν μας έχουν πείσει για τις περιβαλλοντικές τους ευαισθησίες.
30. «Ρητή πρόβλεψη για την προστασία της εθνικής ταυτότητας και της ελληνικής γλώσσας».
Επικίνδυνη, κινδυνολογική, συνωμοσιολογική, εθνικιστική και ρατσιστική πρόταση.
Η γλώσσα κινδυνεύει από τον ευτελισμό της Δημόσιας Παιδείας (πολύ χαμηλό ποσοστό του προϋπολογισμού) από τη διγλωσσία του κ.Σαμαρά, από τους σολοικισμούς του ΓΑΠ, από την αγραμματοσύνη των καθεστωτικών τηλεοπτικών δημοσιογράφων όσο για τη νεφελώδη «εθνική μας ταυτότητα» (Ποιά είναι αυτή; Περιλαμβάνει και το ανατολικό ρωμαϊκό δόγμα;) νομίζω πως κινδυνεύει από τους πολιτικούς επίγονους των Γερμανοτσολιάδων του Μελιγαλά.
31. «Εξορθολογισμός της οργάνωσης και λειτουργίας των ανεξάρτητων αρχών».
Αόριστη πρόταση, η ΝΔ δεν είχε ποτέ καλές σχέσεις με θεσμούς που φέρνουν εγγυήσεις για τα δικαιώματα των πολιτών, δεν έχει να παρουσιάσει ίχνος κάποιας ευαισθησίας στο θέμα.